Jangan marah2 bah.....


#lagi bunga yang lawa.
flowerpower! hehe

bila kemarahan mu menguasai diri, maka cepat2 la kamu beristigfar kerana ianya bisikan syaitan. sekali kamu mengikut amarah mu, maka kamu tergelincir ke dalam lembah yang marak apinya dan ketika itu iblis mentertawakan mu. 

#ayat tu saya edit sikit2. terbaca dari sebuah novel. 

kadang2 kita ni cepat marah. benda kecik pun nak besar2kan. 
n benda yang dah jadi nak marah pulak. *so tak baek tau.

kadang2 teringin nak lari dari kemarahan2 mereka, 
tapi memikirkan ada insan2 yang perlu dilindungi,
maka niat itu terbatal. 
kesian bila mereka terpaksa menadah telingan untuk semua itu.
dan biarlah kita bersama mereka menanggung apa yang patut.
*tak salah kan?

TIPS MENGAWAL MARAH 
*cuci muka dengan air or paling baik mandi. [cool down].
*ambil wuduk.
*berdoa.
*solat sunat.
*fikir benda positif.
*luahkan kat seseorang.
*dengar zikir/lagu.

#tips di atas juga boleh dilakukan untuk mengawal kecewa dan sedih. insyAllah...... assalamualaikum.


4 juta nak join makan chocolate cadbury!:

Ezad Skytech said...

tu la..kadang2 hal kecik...terlalu ikutkan perasaan..tu yg kadang2 susah nak kawal...

Asyikin said...

nice info ! memang agak baran, hihihi. akan diamalkan ! thanks ^_^

emy|farid said...

ezad: macam singa bila nak mrh. tu yg mls.

asyikin: hpy e-day. welcome2. jgn baran2 hehe

sue perbs.. said...

memg tk suke org yg cepat marah ni... hal kcik pon nk mrah.. mcm dia sorg je ade prasaan marah.. so, kene la pndai control mrh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...